Als ondernemer lever je een dienst of product in de wetenschap dat een financiële compensatie jouw richting uitkomt. Kleuren openstaande en onbetaalde facturen het einde van je ondernemersmaand ook te vaak? Dat zorgt voor heel wat frustraties. We lijsten bij Feitelijk Advocaten graag enkele tips op om een financieel drama te vermijden.
Onder het motto ‘voor wat, hoort wat’ verwacht je een correcte betaling van je klanten. Dat doen we bij Feitelijk Advocaten namelijk ook. Maar elke maand aan de oren van je klanten trekken, vormt geen permanente oplossing. Zorg daarom voor een vast plan van aanpak. En laat de tijd je goede bedoelingen niet inhalen.
Om wat extra zekerheid in te calculeren, vraag je best een voorschot op het werk dat je zal leveren. Dan heb je tenminste al een klein deel van het totale factuurbedrag in handen. Het nodigt klanten vaak uit om de volledige som te betalen, omdat het voorschot anders weggegooid geld is. Ons advies? Bouw een vast procent in als startbudget voor je diensten of producten.
Neem geen genoegen met radiostilte. Direct contact vraagt misschien wat meer opvolging en werk, maar die investering loont. Geneer je daarom niet om de telefoon op te nemen. Op die manier vat je de wanbetaler bij de kraag. Is de factuur zoek of heeft de klant financiële problemen? Dan ben je ten minste op de hoogte en kan je verder. Wacht niet te lang met dat contact, een mug is zo een olifant.
Moesten de herinneringen geen vat hebben op de klant, kan je ook een raadsman inschakelen die een aangetekende ingebrekestelling opstuurt. Een waarschuwing waarmee de klant zich aan een allerlaatste strohalm kan vastklampen. Onze ervaring leert ons dat die uitgestoken hand vaak aangenomen wordt door wanbetalers. Een raadsman maakt blijkbaar indruk.
Na dat laatste kritieke punt kan je overgaan van woorden op daden. Enkel in het geval van onbetwiste facturen start je een IOS-procedure om de openstaande schuld te innen. Dan kan je via de gerechtsdeurwaarder, buiten de rechtbank om, het geld terugvorderen. Het is een snelle en goedkope manier om de openstaande schuld af te dwingen bij de klant. Maar je kan slechts een beperkt aantal kosten aanrekenen op het factuurbedrag. Daarnaast geeft het geen garantie op succes: tijdens de procedure kan de klant alsnog het gevraagde bedrag betwisten en moet je toch langs de rechtbank.
Volstaat de IOS-procedure niet? Dan start je een juridische procedure op waarbij je naast de openstaande facturen, ook nog interest, schadebeding én gerechtskosten kan verhalen op de wanbetaler. Het recht zal in deze zaak zegevieren. Want de feiten spreken voor zich en staan zwart op wit.
Je hoeft het vat vol frustraties dus niet open te gooien in de setting van de rechtbank. Denk gerust eerst even logisch na en geef de klant wat ruimte om de andere kant van het verhaal te vertellen. Soms los je daar het probleem al mee op. En trek in aanslepende gevallen gerust aan onze mouwen. Wij maken van jouw woord onze daad.
Kan je op het einde van de maand een kaartenhuis bouwen met alle openstaande facturen van klanten? Frustrerend. Zeker wanneer elke keer dezelfde namen terugkeren in dat proces. Grijp daarom tijdig in om wanbetalers een hak te zetten. Komt het toch tot een juridisch geschil? Dan staan we je graag bij met Feitelijk Advocaten.
Feitelijk Advocaten
Lambroeckstraat 10/1, 9200 Dendermonde
Jef De Pauwstraat 61, 9100 Sint-Niklaas
T. 052 21 31 82 M. kantoor@feitelijkadvocaten.be
www.feitelijkadvocaten.be
volg ons op LinkedIn & Instagram
Algemene voorwaarden | Privacy | disclaimer | Dienstenwet
by weareconnected